HR jako ambasador zmian w organizacji

HR jako ambasador zmian w organizacji

Zmiana w organizacji jest pewna a zdolność do wprowadzania zmian ma kluczowe znaczenie dla firm, zwłaszcza wobec coraz liczniejszych i szybszych działań strategicznych konkurencji. Organizacje, które wygrywają dziś i będą wygrywać jutro są i będą w coraz większym stopniu w trakcie ustawicznych zmian. Okres wejścia organizacji w zmianę jest dla HR’u bez wątpienia początkiem wzmożonej aktywności a jego rola to nie tylko obniżanie kosztów poprzez zmniejszanie struktur i zwolnienia, choć często z tym bywa kojarzona…

Obecna sytuacja gospodarcza niesie ze sobą zmianę nagłą, dynamiczną i nieprzewidywalną jeśli chodzi o czas jej trwania i skalę a decyzje o istotnych przedsięwzięciach bywają podejmowane zbyt szybko i pod wpływem presji zewnętrznej, co często osłabia organizację i rodzi u ludzi poczucie niepewności i zagrożenia. Znacznie pogarsza się atmosfera pracy, spada zaangażowanie pracowników a najlepsi zaczynają szukać alternatyw i pojawia się duże ryzyko, że odejdą z firmy jeśli nie zostaną podjęte odpowiednie kroki. I tu pierwszą kluczową rolą działu HR jest wsparcie organizacji poprzez zatrzymanie najmocniejszych ogniw i stworzenie im długofalowej perspektywy.

Uważam, że HR w procesie zmian powinien pełnić rolę doradczą i wspierającą zarząd w realizacji złożonych celów poprzez skupienie wysiłków nad uzyskaniem akceptacji i zrozumienia podejmowanych działań przez pracowników. Powinien zatem również wspierać budowanie systemu komunikacji między zarządem a menadżerami i pracownikami.
HR pełni niejako funkcje ambasadora zmiany, który proponuje i wdraża rozwiązania zorientowane na maksymalizację wydajności i innowacyjność. Powinien zatem aktywnie wspierać biznes i doradzać w poszukiwaniach rozwiązań, jak również być blisko menadżerów, którzy są głównymi „nośnikami” kultury firmy. Współpraca HR’u z menadżerami ma na celu ciągłe uświadamianie im jak ważną rolę odgrywają dając przykład stosowania wartości firmy.
HR jako ambasador zmiany w organizacji może znacząco wesprzeć organizację na etapie wdrażania jak i na etapie utrwalania zmiany, jednak sam, bez odpowiedniego systemu komunikacji z biznesem i menadżerami niewiele zdziała.